Av Arne Mörnerud
Att resa med tåg har sina fördelar och nackdelar. Det var fint att sitta bekvämt och se landskapet susa förbi men det fanns också en viss oro. När en avgång ställdes in från Hamburg höll en bunt med sittplatsreservationer och hotellbokningar på att bli värdelösa, men som tur var fanns det en avgång till…
Eftersom det inte finns så många nattåg övernattade jag i tre städer. Hotellrummen låg ofta en bra bit från tågstationen och det innebar vandringar i städerna Paris, Madrid och Faro. Det gjorde kroppen gott att få dessa vandringar och Google Maps ledde mig för det mesta rätt. Det är mysigt att komma åt de små lokala caféerna och restaurangerna, men jag mötte också nöden i städerna, många hemlösa och hungriga människor.
När höghastighetståget närmade sig Barcelona kunde jag se effekterna av torkan. Stora områden utan blommor, mängder av döda träd och naken jord. Längre söderut hade det kommit en hel del regn, där var landskapet grönt och fullt av blommor. Jag var inte riktigt beredd på temperaturer uppåt 28 grader när jag hyrde cykel i Faro och gav mig ut i naturreservatet Ria Formosa. Det var ju ändå bara mitten av april.
Min fru Elisabet mötte upp på Faro flygplats och tillsammans tog vi oss med tåg till Mexilhoeira Grande. Där tog Peter Harris, en av grundarna av A Rocha, emot oss. Vi fick förmånen att besöka organisationens första fältstudiecenter Cruzinha.
Fältstudiecenter, jag tycker om begreppet… Man kan studera naturen i böcker och avhandlingar, men vi behöver också möta den i fält. Centret ligger vid ett floddelta med fina betesmarker runt omkring. Här ringmärker A Rocha fåglar, inventerar växter och utforskar naturen på många andra sätt. Här bedriver man naturpedagogiskt arbete och kämpar för att skydda det från exploatering. Själva centret är ett gott exempel på rik biologisk mångfald, med många olika orkidéer, fåglar och insekter. Värdparet, Rui och Deborah, tog emot oss, och de hade också hand om nio volontärer från olika universitet i Europa som förlagt olika typer av praktik vid centret. Sedan 1983 har många volontärer och praktikanter från hela världen fått träning och nya erfarenheter här. En del av dem är nu ledare, professorer och naturvårdare runt om i hela världen.
Vid Tarifa vid Gibraltarsundet fick vi uppleva fågelflyttningen från Afrika till Europa. Vid rätt väderlek kan tusentals rovfåglar passera på en dag. Vi fick en dag då flera hundra ormörnar, dvärgörnar, bruna glador och också gåsgamar passerade sundet.
En tågresa är varken snabb eller billig, men resan blir något annat. Den blir mer oförutsägbar, fylld av många möten och upplevelser. Det finns en trend att erbjuda fler nattåg med sovvagnar och det skulle underlätta de långa resorna. Det skulle vara bra med fler färjeförbindelser, det fanns förr men de har konkurrerats ut av lågprisflyget. Mer internationell samordning av tågtrafiken skulle behövas om vi vill skapa ett bra alternativ till flyget.